Cancerdagbok Andra besöket hos onkologen April 2016

Nu har det redan gått tre månader sedan mitt första besök hos onkologen och nu är det dags igen , sist pratade vi om strålning och jag bestämde mig för att tacka nej p.g.a olika anledningar men den största anledningen var att min kropp är så sliten så den skulle inte orka med strålning just nu ...och jag är på samma ruta efter tre månader känns det som !
 
Kroppen är fortfarande så trött och immunförsvaret är lågt , sköldkörtlen har också börjat spöka igen så mitt beslut står fast fortfarande ...Ingen strålning .
 
Som vanligt åker vi tillsammans , Jag , Lasse och hunden Cita som är med som stöd , det har ju blivit några vändor till Uppsala akademiska sjukhus den sista tiden .Önskar så att jag skulle slippa dessa resor....
 
 
 
Jag ska träffa samma läkare denna gång och hoppas förstås att han är lika tillmötesgående och förstående som förra gången .
Vi kommer fram till sjukhuset i god tid så vi tar en fika före , jag känner mig lugn .
Efter fikat går vi till onkologmottagningen , detta känns alltid lika "konstigt" och overkligt ...jag ser kvinnor med sjal på huvudet och jag "vet" att de ska på strålning och kanske även har fått cellgift ..det gör ont inuti för jag vet att vi gör lika "resa" men på olika vis.....
 
Får komma in till läkaren nästan direkt och han frågar hur jag mår och om beslutet om att inte strålas står fast och jag svarar att det är precis lika som för tre månader sedan ...Okej svarar han , vi kan allafall börja med att titta på brösten , och det ser riktigt bra ut , det har läkt ihop fint precis som det ska...
 
Och hur ska vi göra nu då säger han...Vet inte svarar jag ...
Han säger då att han har ett annat förslag ...
- det finns ju hormon tabletter som man kan ta ( anti östrogen ) för att hjälpa kroppen att inte få cancer igen , för som det är nu så finns det alltid början till cancer runt tumören som vi opererat bort och det är lättare att det utvecklas till cancer om man en gång har haft en elakartad tumör och andra gången brukar det för det mesta bli en allvarligare form av cancer ...
 
Jaha svara jag ...jag visste förstås redan att det är lättare att få cancer igen om man redan haft det men jag visste inte att det kunde bli värre andra gången ...
 
Läkaren fortsätter ..- Antiöstrogen brukar vi endast erbjuda patienter över 60 år men eftersom du redan är i klimakteriet så kan du få ta dessa tabletter som alternativ till strålning för jag tycker inte att du skall vara utan både strålning och hormonbehandling , jag skriver ut ett recept så kan du ju prova hur du mår allafall ...
 
Jag frågar om biverkningar ...
Ja säger han ..biverkningar finns det ju alltid så även i dessa och det vanligaste brukar vara humörsvängningar , svettningar och någon procent kan också bli deprimerad men då kan man ju äta antideppressiv ....
 
Jaha säger jag igen ..just nu vet jag varken ut eller in ..dessa "biverkningar" har jag ju redan fast jag inte äter hormonpiller !! ...hur ska det då bli om jag börjar äta dem...??
 
Han skriver allafall ut recept och tycker att jag ska prova ...han vill träffa mig igen om tre månader för att se hur det gått och jag ska också få tid för mammografi i höst igen ..
 
Jag säger också ...när jag var på återbesök efter operationen på bröstmottagningen så dem att jag var frisk ...nu när tumören var borta ?? ! 
 
Ja dom brukar säga så och det är lite dumt utryckt kan jag tycka , tumören är borta men som sagt finns det alltid "precancer celler" runt där tumören har suttit , alltså celler som är början till cancer , det är dem vi vill få bort med strålning eller anti hormon medel...
Jag har inget mer att säga känner mig bara förvirrad ..
 
Jag tackar och vi går därifrån ..varken klokare eller lugnare 
men allafall klar över mitt beslut om nej till strålning fortfarande ! 
 
Vi går ut till bilen och åker till Gamla Uppsala , till kungahögarna och tar en promenad med Cita , det har liksom blivit tradition att göra det sedan vi varit på sjukhuset ..en mycket konstig tradiditon kan tyckas ..men den har en lugnande effekt på mig <3 
 
 
 
Kraaam till er alla medvandrare med eller utan cancer <3 
 
 

Kommentarer:

1 Maria:

Vilka svåra beslut! Och dessutom ny information att ta ställning till!
Många kramar till dig! <3 <3 <3

Svar: Ja det är svåra beslut att ta ! Jag lyssnar mig mig själv men jag bör lyssna mycket noga så det blir rätt beslut ....Många kramar tillbaka till dig <3 <3 <3
Rosenstjerna

2 Gunilla Thomsson:

Gamla Uppsala och högarna är ett fint ställe att vara på. Där har jag promenerat mycket när jag bodde i Nyby. En oas tycker jag att det stället är. Förstår att du gärna vill dit. Kramar <3

Svar: Ja det är så vackert där och speciellt denna årstid <3 och inte långt från Nyby , min son bor där så där har jag också varit många gånger ! Kramar tillbaka till dig <3
Rosenstjerna

3 Tina Lennholm:

Otrevligt och omskakande att få så olika besked vad gäller att *nu är man frisk* till att det finns precancer runt operationen som varit.

Du har fullt upp nog med vad du går igenom än mindre när det sker olika bud kors och tvärs.
Hoppas att det allt känns bra, så bra det kan bli i en sådan livssituation som du just nu har.

Tänker på dig och håller om det med helande energier min vän <3 <3 <3

Ömsint vårdande omfamnande kram till dig från mig <3

Tina

Svar: Ja jag har funderat många gånger under min "sjukdomsresa" hur sjukvården egentligen fungerar ...så mycket som hänt som jag ställer mig frågande till....
Ja man behöver all kraft man kan få i såna här situationer ...inte fundera på läkarnas olika "svar" ...
Jag mår ändå ganska okej med cancern nu ...det är bara kroppen som är trött och sliten och den har inte riktigt hängt med i svängarna ...

Tar tacksamt emot dina healande energier min fina vän <3 Tack för de fina orden och den omfamnande kramen <3

Varm kram tillbaka <3
Rosenstjerna

Kommentera här: