Cancerdagbok 14 dec. Lucia och Tumörsvar

Igår var det Lucia , jag har varit både på skolan , i folkets hus och på ridskolan och tittat på Lova .
Vackert och underbart men också mycket vemod och känslor för min del , imorgon ska jag få svar på min tumör ...ska jag få uppleva många lucior till eller inte ..frågorna är många och jag har inga svar ...
 
Lucia på skolan var extra jobbig , jag är klassmamma denna termin och skulle hjälpa till med fika och lotteri och jag trodde in i det längsta att jag skulle orka detta men det gjorde jag inte ...jag kontaktade ett par av de andra klassföräldrarna och sa som det var och jag fick jättefint bemötande så det kändes bra ..men vid själva Lucian och fikat efter så kändes det jobbigt ...jag kände att folk tittade på mig men ingen sa något fast jag vet att "alla" vet att jag har cancer ..allafall de flesta ty så blir det när man bor på ett litet ställe .
 
Det som räddade den dagen var att ett par stycken kom fram efter och frågade hur det var , jag fick t.om en kram av en fritidsfröken och jag kunde vara ärlig och säga att livet är ganska tufft just nu ...tårarna rann på mina kinder när jag gick ut från skolan ...
 
 
Nu är det allafall morgon den 14 dec. och jag ska snart åka till bröstmottagningen för att få min "dom" Lasse följer med förstås ...Jag är rädd så jäkla rädd för svaret ...
 
Vi åker under tystnad in till Uppsala , jag vet att Lasse också är rädd !
Hunden våran är också med ..är glad att hon är det , jag känner att hon hjälper mig .
innan vi åkte hade jag tänt ljus och bett en bön för att dagen skulle gå bra så jag vet att änglarna är med mig även denna gången .
När vi kommer fram så parkerar vi och allt känns så overkligt ..en puss och sedan går vi in ...
jag måste kissa , det gör jag alltid när jag är orolig ! 
Vi får komma in nästan direkt ..tårarna bränner bakom ögonlocken , läkaren som opererade mig ska tala om svaret och titta på bröstet ..- Hon frågar , hur är det ? 
Ja hur är det ..Jag är rädd ..så rädd för svaret 
Då tar vi det först säger hon ..jag kan nu inte hindra tårarna ,, de rinner utför mina kinder ..
 
Läkaren säger - operationen gick ju bra och nu har vi fått svar på analysen av tumören och det visar på det bästa resultat man kan ha när man får cancer ..den var hormonkänslig och ej snabbväxande och av en lindrig sort så du behöver inte ta cellgift men däremot strålning ! och med tanke på att tumören var så liten så behöver du inte heller äta hormon tabletter i 5 år ...
 
Jag försöker ta in vad hon säger ..- så jag är frisk nu , kommer jag inte att dö ? 
Ja så frisk som du kan bli just nu ..däremot är ju risken alltid större att få tillbaka cancern i brösten eller någon annanstans så strålning är att rekommendera ..
 
Jag blir glad så glad förstås och lättad , luften går ur mig likt en ballong ...jag blir inte riktigt närvarande jag vill även denna gång bara åka hem ..men denna gången är det för att fira ..att fira livet ! 
Läkaren pratar lite till och tittar på mitt bröst men jag hör inte jag är i min egen lyckobubbla ...nu kan livet börja igen ! 
 
På vägen hem stannar vi och köper champange och löjrom för nu skall det firas <3 
 
 

Kommentera här: