Cancerdagbok 9 okt. , Träff med ny läkare ! ...respekt <3

Jag kände mig ju inte speciellt bra bemött när jag fick mitt cancer besked så därför har jag nu bokat tid med en ny läkare på bröstmottagning och jag ska dit i dag , min kära man följer med som stöd ! 
Ska försöka att gå in med öppet hjärta och inte vara rustad för "krig" försöker tänka att den första händelsen kanske var bara otur ...
 
Vi kommer dit i tid och får vänta i det för mig jobbiga väntrummet med den stora tystnaden ...tv.n är på men ingen tittar dem som sitter där tittar inte heller när man kommer jo det gör dem nog men dem ser mig inte för de är inne i sin egen värld ..kanske de väntar på ett jobbigt besked precis som jag gjorde sist jag var här ..
 
Efter en stund blir vi inropade och vi får träffa samma bröstsköterska men en ny läkare , hon är också kvinna och jag förklarar hur jag kände vid förra besöket ...om bemötandet och om att jag var så ledsen både över detta och över att operationstid redan var bestämd över mitt huvud ..hon ursäktar sig eller inte sig utan hanteringen av mig och även hur rutinerna är för att ge dessa cancer besked ..vi kanske får ta och tänka om och ändra våra rutiner säger hon faktiskt och detta gör mig tacksam , känner att jag faktiskt blir bemött med respekt ! 
 
Efter detta så tar jag upp frågan om min operations tid ...jag säger att jag tackat nej ( har gjort det via telefon till bröstsköterskan )  till den föreslagna operationstiden för att jag vill vänta lite ...Va ,säger hon då , varför vill du vänta ? 
Jo jag behöver tid at smälta detta med att jag fått cancer och jag behöver tid att göra allt för min kropp innan en ev. operation ...Jag behöver sex veckor säger jag ...
Hon tror nog inte sina öron faktiskt när jag säger så , att skjuta fram en canceroperation så gör man bara inte ..jo så gör jag ! 
Hon vill inte gärna gå med på detta men efter en del diskutioner så säger hon att det är ju min kropp men hon står absolut inte bakom min ide´! men jag får allafall som jag vill och får bestämma en operationstid med bröstsköterskan efter vårt samtal , när jag ska avsluta samtalet med läkaren så "sägs" det i mitt inre att 10 nov. är en bra dag för operation ...jag tar in detta datum inuti mig och avslutar samtalet med läkaren och går in i nästa rum för att bestämma en operationstid med sköterskan , hon föreslår först något datum efter fem veckor men jag säger nej , då säger hon att det ser dåligt ut med tider i mitten på nov. men här hittar jag ett datum...10 nov. kan det funka ? 
Jag säger Ja Tack det tar vi ! 
 
 
 
Denna gång går jag från bröstmottagningen med huvudet högt ..jag har bestämt över mig själv ingen annan har gjort det åt mig och jag har även blivit bemött med respekt ! 
Tacksam åker jag och Lasse och tar en promenad vid Gamla Uppsala med vår hund som förstås är med ..men det var inte bara hon som var med ..ett helt gäng med Änglar satt i baksätet när vi åkte in till sjukhuset :) <3 
 
 

Kommentera här: