Att berätta eller inte ... ( 1 okt. )

Jag fortsätter att se tillbaka på min cancer resa ..jag kommer hädanefter att datera min inlägg där jag ser tillbaka så det blir lite ordning i allt ..så ni kan hänga med på vad jag berättar ! 
Jag har fört dagbok ett längre tag och jag har verkligen nytta av detta nu då man glömmer så lätt ! 

Jag ser nu tillbaka på 1 okt. då har det gått två dagar sedan mitt cancer besked och jag är nog fortfarande i chock tror jag , har ju bestämt mig för att se mig själv som frisk trots att min diagnos är "högersidig bröstcancer " ....man kan ju tro att jag samlar på diagnos då de blir bara fler och fler men som sagt jag känner mig starkare än någonsin och har bestämt mig för att "kämpa" och att göra det på det sätt som känns rätt för mig ! 
 
Tillsammans med min man Lasse betämmer vi oss för att vara offentliga med detta , jag kan bara liksom inte gå runt och låtsas att allt är som vanligt när det inte är det ! 
Jag har ju en familj och där finns en nioårig tös som har rätt att veta vad vi går igenom , hon är så klok den lilla tjejen så det går inte att låtsas så vi berättar för henne att jag har cancer ...hon tar det mycket bra , säger bara Jaha men jag vet också att hon känner mer än hon visar och jag tror hon redan visste innan jag hade berättat för på morgonen tittade vi på tv 4 tillsammans och där visade dem Eifeltornet som var helt upplyst i rosa eftersom det är "Rosa bandet " månaden i oktober ..vilken bra månad att få ett cancer besked , det är liksom rosa överallt ...men till saken Lova tittade mycket intressant på tv.n när dem pratade om cancer och Rosa bandet ! 
Hon visste ju att jag skulle tillbaka till mammografin och kolla bröstet igen så hon förstod nog redan då ...och nu vet hon också att det är så ! 
 
Jag talar med henne och säger att hon får fråga mig om vad som helst och jag säger att vi tänker prata med skolan och Lovas närmaste kompisars föräldrar och jag undrar vad hon tycker om det ? 
Det blir bra säger hon ..sen är det inget mer liksom ...allt är bara som vanligt fast det inte är det ! 
 
 
 
I helgen som kommer ska jag ha ett stort evenemang här hemma på gården med 15 anmälda , det är en vän till mig som har en vän från Spanien som har hyrt kursgården och ska ha en work shop där jag har hållit i trådarna och de ska också serveras lunch och fika samt vara några övernattande gäster som ska ha frukost ..även min vän Marcos och Michele ( hon som ska ha workshopen ) ska sova över ! 
 
Detta går inte att ställa in så jag bestämmer mig för att inte ännu berätta för mina vänner och hålla denna workshop först sedan berätta ...jag vet att det kommer att bli en mycket jobbig dag och mycket som ska göras före då jag också är både inköpare , kock och lokalvårdare ! det kommer även att bli känslomässigt jobbigt då jag själv också ska delta på workshopen och en hel del av dem som kommer är mina vänner ..men jag sätter på mig min "överlevnadsmask" som jag gjort så många gånger ..sen kör jag så det ryker  !! 
" Ingenting är omöjligt på fortet "  sa Gunde Svan ...
och jag säger - Ingenting är omöjligt för Cecilia Almlöf ....

Kommentera här: