Cancerrehab. på Frötuna gård

När jag sist skrev så skulle jag ju på cancerrehab. på Frötuna gård ...Nu har jag varit där och också varit hemma en dryg vecka och nu tänkte jag berätta lite om veckan ... Det var en helt underbar fantastisk vecka och jag är så Tacksam för att jag fick denna möjlighet ...Så stort Tack till Cancerrehabfonden som gjorde detta möjligt för mig
 
Vackra Frötuna gård !
 
Jag kom dit på en måndag , lite pirrig men förväntansfull , min älskade Lasse skjutsade dit mig då det bara ligger en timmes körning hemifrån . Lova och hunden Cita var också med , vi tog en kort promenad när vi kom dit , sedan följde de mig in på rummet med min packning , det var en fantastisk plats som jag hade landat på ...ett underbart stort rum i en sidobyggnad blev mitt !
 
En vacker alle´ inramar Frötuna gård.
 
Mina älsklingar åkte hem och jag blev ensam kvar , hade hälsat på ett par stycken när jag kom men valde nu att stanna på rummet och landa en stund innan det var dags för samling 17.30 då vi skulle äta gemensam middag .
 
Nyfiken på de andra deltagarna förstås och lite spänd om jag kommer att passa in ...men jag har inte behövt vara varken orolig eller spänd för de andra kvinnorna var helt underbara och även det två ledarna som hette Janet och Ulla ! Middagen bestod av en underbart god soppa med hembakt glutenfritt bröd och hela veckans mat bestod av fantastisk veganmat baserat på ayurveda .
 
Kocken var fantastisk , en kvinna som verkligen brann för sitt yrke , vid varje måltid förklarade hon vad det var för mat ...vilka kryddor m.m och en dag fick vi också vara med i köket för att få veta lite mer och vi fick även göra raw food bollar och smotie ... Så både magen och själen blev mycket nöjda efter denna fina matvecka .
Thaigryta av olika grönsaker ,
 
Exempel på middag ...Thaigryta av olika grönsaker , svart ris , ärtpure , bakade tomater ..mumma !
 
Nu till tidsordningen ...Lade mig tidigt första kvällen , trött efter den anspänning det ändå är att åka bort samt att jag också blir påmind om att jag faktiskt har haft cancer även om det ibland känns overkligt ... Nästa morgon samlades vi i tystnad i Orangeriet för en stunds meditation , det var så fint där inne med fällar på golvet och ljus ..blev berörd djupt inombords .
 
 
Underbar morgonmeditation i Orangeriet .
 
Sen en fantastisk frukost som passade mig så bra , bovetegröt , blåbär , grönsaker och nybakt glutenfritt bröd med Ghee...mums !
Vattnet dekorerades med vackra rosor .
 
Dagen som sedan följde blev intensiv med yoga , samtal , föredrag , mat ,fika och lite annat samt ett underbart avslut då vi dansade discodans i yogarummet ...så jättekul ...kommer knappt ihåg mer vad som hände men vet att jag var mycket trött när jag kom till rummet , skrev dagbok en stund ( gör alltid detta när jag är borta ) och sedan lyssnade jag på ljudbok tills jag somnade .
Min skrivhörna ,
 
Jag har alltid skrivbok och mitt "resekit" med kristaller och lite annat med mig när jag reser .
 
Nästa dag var ungefär lika men denna dag fick halva gruppen vara i köket en stund och lyssna på kocken om talade om vikten av att äta rätt . Därefter var det fri eftermiddag som jag tillbringade i den underbara badavdelningen där det fanns uppvärmd utomhuspool , bastu och hamamavdelning ...oj vad jag njöt jag älskar ju att bada .
Badavdelningen.
Dopp i Utomhuspoolen.
 
Ingången till badavdelningen.
 
Hamam !
 
Dagen därpå bestod av Yoga , Fina samtal och god mat , skillnaden denna dag var att vi hade lite mer samtal i grupp och jag hade också ett enskilt samtal med Janet som är KBT terapeut och lite annat bra ...alla fick möjlighet till enskilt samtal vilket jag tycker är jättebra !
 
Även denna dag avslutades i badavdelningen men kvällen var lite annorlunda .
Det stod underhållning på schemat och ingen visste vad som skulle komma och jag kan säga att vi vart fullkomligt knockade av det som skulle komma ..på ett positivt vis .
 
En ganska ung kvinna i tog emot oss i stora rummet sen började hon tala ..och jag vart fast från första stund ...hon talade om sitt liv då hon hade fått cancer i livmodern då hon var 23 år ...Hon sjöng och hon spelade gittar och hon fullkomligt hoppade in i mitt hjärta och rörde runt ..tårarna började rinna .. Hon avslutade "föreställningen" med att samla oss alla i en stor "hög" sedan tågade vi tillsammans genom rummet samtidigt som vi sjöng och sen avslutades allt med en stor gruppkram ..jag grät och skrattade om vartannat ...
 
Kärleken låg som en varm filt över oss alla och detta ögonblick kommer för alltid att finns i mitt hjärta ..det var så otroligt vackert och jag kan känna nu när jag skriver att jag även då blir berörd....
 
Sedan drack vi te tillsammans framför brasan , somnade i stor Tacksamhet denna kväll ! Dagen därpå var det dags att åka hem igen ...vi hade lite avslutningsaktiviteter och lunch sen var det det hemgång ...Vi kramades alla innan vi skildes åt ...Berörda och Tacksamma över vad vi fått uppleva tillsammans!
 
Vad tar jag då med mig hem från denna vecka ..Det första är Tacksamhet och ödmjukhet för att fått möta alla fina människor på denna vackra plats och för möjligheten att få göra detta helt utan egen kostnad så återigen Stort TACK till cancerrehabfonden som gjort detta möjligt för mig !
 
Jag tar också med mig insikten om att cancer är en fruktansvärd sjukdom men att den också kan föra med sig positiva saker och insikter ... Samt att jag också förstår att jag klarat mig lindrigt undan ...fast man ska ju inte jämföra ... men jag kände så mycket känslor i min kropp när de andra berättade om sina cellgiftbehandlingar och hur de tappat håret ..allt detta slapp ju jag ...tårarna brände bakom mina ögonlock flera gånger och ibland rann de på mina kinder när jag hörde de andra kvinnorna berätta sina "historier" ....
 
Men framförallt tar jag med mig att ingenting är omöjligt ...att få möta alla dessa kvinnor som alla haft det mycket jobbigt och har det fortfarande delvis , även jag med förstås ..men att få mötas denna vecka var fantastiskt och se att alla var så positiva och fulla med livskraft , empati , glädje och kärlek trots allt vi gått igenom eller kanske det är så att vi ÄR alla dessa egenskaper genom att ha fått "förmånen" att uppleva allt som cancer för med sig ...på gott och ont <3
 
Till och med maten var laddad med Kärlek .
 
Så är det dags att åka hem ..Jag har turen att få åka med Anna som bor i Gävle så hon släpper av mig på väg hem till sig ...
 
I ödmjukhet landar jag hemma hos mina älsklingar och blir mottagen med stora famnen t.om av hunden ...
Rosor på bordet och "bubbel" på bordet ...Vi firar att jag kommit hem och Vi firar LIVET
 
Om du som var med under denna fina rehabvecka läser detta vill jag att Du skall veta att Du har en speciell plats i mitt hjärta ..en plats full av Kärlek och Tacksamhet <3 
 
Om Du Janet eller Ulla läser mina ord så säger jag TACK från djupet av mitt hjärta <3 Ni är fantastiska på det ni gör för oss cancerdrabbade .
 
Till dig som inte var med denna vecka ...Ta hand om Dig och lev varje dag ty du vet aldrig vad som väntar bakom hörnet !!!
Med Kärlek Cecilia <3
Om DU vill bidra med pengar till CancerReahabFonden eller om Du som själv är cancerdrabbad och vill ansöka om rehab. så är du välkommen att besöka deras hemsida : www.cancerrehabfonden.se
 
 
Vackra Frötuna !
Jag kommer gärna tillbaka ....

Kommentarer:

1 Maria:

Så fint och vackert och intressant! Tack!
Kram <3

Svar: Tack <3 ja det var verkligen en fantastisk vecka på en underbar plats <3 Kram <3
Rosenstjerna

Kommentera här: