Cancerdagbok 13 dec. Tre veckor av vånda och ångest ..Döden hånler mot mig !

Jag opererades 25 nov. och allt gick ju bra och nu är det dags att få svar på vilken sorts cancer jag har och om den har spridit sig ! 
Dessa tre veckor sedan operation är bland de längsta och värsta jag upplevt ...så mycket rädsla så många frågor ...Har cancern spridit sig till lever lungor eller skelettet , vilket är vanligt vid bröstcancer .
Vad är det för slags cancerform ? ..att det är cancer vet jag ju redan men inte vilken sorts cancer ..jag har läst mycket om detta den sista tiden för jag visste inte så mycket om cancer för det fanns ju inte på kartan att Jag skulle få cancer ..men så vart det ..
Allafall så fanns det många sortetrs bröstcancer , någon sort som sprider sig mycket fort en annan växer sakta ..är den hormonkänslig eller inte ...blir det cellgift eller strålning eller både och ..ja frågorna är många och det går inte att få stopp på tanken som också finns där och som skrämmer mig enormt ....kommer jag att DÖ ! ? 
Jag är inte rädd för döden men jag är inte redo att dö redan !! 
 
De senaste veckorna har jag också fått tillbaka en del ångest då kroppen är så stressad inuti p.g.a alla tankar och funderingar men också efter opeerationen ty en operation är alltid ett trauma för den fysiska kroppen vilket jag inte ha så bra koll på , men jag har nu förstått hur det ligger till med hjälp av min kloka terapeut och naturläkare .
 
När kroppen blir sövd för en operation t.ex så "sover " smärtcentrum i hjärnan men inte nervsystemet i kroppen så det som då händer är att kroppens nervsystem signalerar "fara" trots att operationen är av godo så tror kroppen att något yttre utsätter den för fara och går in i "försvar" och då infinner sig ett trauma i kroppen och har man då som Jag varit utsatt för trauma tidigare i livet så minns kroppen detta och kan gå in i samma tillstånd igen vilken nu hände mig ! 
 
Så kroppen kan inte skilja på om det är trauma i nutid ( som är en operation ) eller trauma i dåtid vilket då var fara på riktigt ! Därför har nu åter min kropp gått in i ett slags tillstånd av PSTD igen och det viktigaste för mig blir nu att få kroppen att förstå att faran är över vilket inte är det lättaste ...men jag försöker genom att vara snäll mot mig själv men också att föra en slags inre dialog där jag talar om för mig själv att det är nutid och allt som sker nu är för mitt bästa ! 
 

Jag promenerar också mycket och vilar en del när jag kan ty sinnet är i full beredskap för "fara" och då är det svårt att vila också ..och att läsa en bok eller följa med i ett tv program är inte att tänka på ...
Men jag får hitta på mina egna knep för att få sinnet att slappna av , ett sätt är som jag sagt tidigare aktiva promenader då jag tar in naturen med alla mina sinnen ..jag Ser jag Hör jag känner doften av naturen då kan mina tankar få ro för en stund ...Om jag orkar så bakar jag eller lagar nyttig mat ..då är all fokus på detta och då slappnar också sinnet av för en stund ...
 
Det är en så jobbig resa jag går igenom och jag tänker aldrig ge upp ..."resan" jag gör just nu har också en mening det vet jag ju men i det tuffaste stunderna är det svårt att tänka så men jag vet att jag kommer att klara detta och jag vet att när jag kommer ut på andra sidan av denna resa så kommer ingenting att kunna stoppa mig ...mitt liv kommer aldrig att bli sig likt och jag får verkligen känna att jag LEVER när DÖDEN hånler mot mig !! 
 
 
 
Imorgon ska jag till bröstcentrum och få domen om tumören ..Jag ska sova gott inatt har jag bestämt och drömma om framtiden som frisk <3
Med Kärlek Cecilia 
 

Kommentarer:

1 Maria:

Att kunna vara i nuet är svårt, särskilt när det är tufft och jobbigt i livet. Du beskriver så bra din vånda och dina upplevelser. "Intressant" det du skriver om att kroppen upplever ett trauma, fast man är sövd.

Naturen kan skänka vila, precis som du skriver.
Jag har hittat ett till sätt; att sjunga i kör. Det kräver fullständig närvaro och det är otroligt skönt. Dessutom ger det en endorfinkick!:)

Många kramar till Dig! <3

Svar: Ja det är inte lätt att vara i nuet när tankarna far omkring och själen skriker ! Tycker att det är viktigt att lyfta fram att man kan må riktigt dåligt samtidigt som man också kan må bra !
Ja det som händer när man är sövd visste inte jag heller men man lär sig ...
Naturen är min räddning men jag kanske ska ta och sjunga i kör jag med då !

Många kramar tillbaka till dig vännen <3
Rosenstjerna

Kommentera här: