Cancer rehab.berättar lite mer .....

 
 
Som jag berättade i föregående inlägg har jag varit på cancer rehab.och hämtat kraft och energi ....jag fortsätter där jag slutade ...men en underbar helkropps insmörjning där jag somnade gott i sängen ...
 
Dagarna fortsatte som de första dagarna , en "vanlig " dag kunde så ut ungefär såhär :
Vaknade vid 7.30 tiden av att sköterskan kom in med morgonmedicin , ett par olika piller samt en Iscador spruta som är en slags " anticancer medicin som också höjer immunförsvaret , valde efter noga övervägande att ta denna spruta då jag är mycket försiktigt med vad jag "stoppar" i mig och är även rädd för biverkningar samt att Iscador ej ska tas av människor med giftstruma , vilket jag ju har haft och kroppen indikerar att struman är på väg tillbaka ( tog blodprov innan jag kom hit som pekade på det ) men läkaren här sa att det inte var någon fara att ta den !
 
Tog min medicin i sängen och låg sedan och slöade en liten stund innan det var dags för frukost som serverades i matsalen kl. 8.00 - 9.00 .
Jag åt nästan samma frukost varje dag , gröt av havregryn eller bovete med lingon , lite frön och havremjölk en glutenfri hårdmacka med getost en frukt och en kopp te , efter frukosten tog jag en koppa kaffe med mig som jag drack utomhus och det var oftast sol ute ! 
 
Vacker natur och solen skiner !
 
Sedan vart det terapi på f.m , inte alla dagar men just denna dag var det Läkeerytmi som var en slags lugn rörelse kombinerat med ljud , det påminde lite om qi gong , en mjuk och fin aktivitet som passade mig kropp .
efter detta en stunds vila på rummet och sedan en kort promenad innan lunchen ( fast dem kallade det middag ) som serverades kl. 12.00 -13.00 , maten som serverades var ekoligisk och oftast vegetarisk , denna dag serverades grönsaksburgare med potatis och grönsaker samt en sås på tahini , så gott ! 
Innan lunchen hade jag också fått medicin ...
 
Stigen leder mig mot ljuset
 
Efter maten var det lunchvila , då fick jag ligga i sängen och sköterskan kom in med en varm kompress som hon lade på levern , den var indränkt i rölleka , sedan lindade hon in mig i en ullfilt med en värmeflaska , där skulle jag ligga minst 20 min. men oftast blev det längre då jag somande gott en stund .
 
När lunchvilan var avklarad vart det ytterligare en "terapi" , idag var det målarterapi då fick jag måla med akvarellfärg och en bred pensel och det skulle inte bli något direkt motiv utan det vara bara själva målningen som var terapin liksom , kul var det allafall men lite svårt att släppa prestationen då jag är van att måla hemma på "mitt eget vis " ....
 
Sen några timmars egen tid innan kvällsmaten , oftast vilade jag eller läste en bok .
kvällsmaten serverades kl. 18.00 -19.00 och bestod av lite lättare mat , t.ex soppa eller gröt , det var väl sådär då jag är van att äta min tyngsta måltid på e.m / kväll men det funkade ...
Kvällen tillbringade jag oftast på rummet med vila eller läsning oftast bara låg jag i sängen och bara var liksom ..tiden bara rann i väg och sedan var det dags att sova för natten .
Någon gång under kvällen kom kvällssköterskan in och gav mig fotinsmörjning med väldoftande oljor som också skulle göra att man sov bättre och det var sååå skönt !! 
 
Det fanns också ett dagrum där man kunde umgås med de andra patienterna , där fanns varken TV eller radio men en fin öppen spis , så det var jättefint men jag valde som sagt att vara själv orkade inte lyssna på dem andra och hade inget behov av att hitta någon att umgås med ..utan jag ville bara vila och ha det lugnt och tyst i mitt huvud. 
 
Innan jag skulle sova för natten fick jag min "kvällsmedicin " som bestod av en magnesiumspruta för min värk och en termos Salvia te och något milt medel för sömnen då jag har svårt att sova .
Sedan tog jag min spikmatta och lyssnade på ljudbok och försökte somna , oftast gick det faktiskt bra att somna trots att jag inte var hemma och att jag delade rum med två andra ...däremot vaknade jag många gånger på natten , men det gör jag ju hemma också ! 
 
Salvia te och en god bok ! 
 
Vaknade sedan till en ny dag som såg ut ungefär  som denna dag som just passerat , fick dock inte behandlingar och terapier varje dag men ville gärna berätta lite om hur en av de bästa dagarna kunde se ut ...
 
Ha de fint alla vackra människor och tänk på att ta vara på livet här och nu ! <3 
 
" Vart leder vägen DIG ? ...hem eller bort " ? ...mot ljuset eller mörkret ? ....

Kommentarer:

1 Tina Lennholm:

Så vackert det ser ut där runt om Vidarkliniken.
Härligt det verkar vara med terapierna och behandlingarna.

Hoppas Salvia teet var gott, det låter gott i alla fall.

Borta bra men hemma bäst brukar det vara oavsett hur vackert och bra den är.

Vacker gång till ljuset <3

Kram Tina

Svar: Det var otroligt vackert där och underbara behandlingar och terapier ...så läkande för kropp och själ ! Salvia teet var mycket gott och gjorde också gott för sömnen ...

Och visst är det som du säger ..borta bra men hemma bäst för nog hade jag lite hemlängtan trots att det var så fint där...

Ja den bilden är så vacker , man nästan känna att man dras till ljuset <3

Kram fina vännen <3
Rosenstjerna

Kommentera här: