Bryta mönster och traditioner i jul .

Den resa jag gör nu får mig att titta ännu djupare i min själs hjärta ..Vad vill jag egentligen med livet ? ...jag är över 50 år och vart har livet tagit vägen , jo livet har fört mig ut på många olika vägar , både krokiga och raka ...den väg som jag vandrar nu har många upp och nedförsbackar men jag vet att målet finns någonstans därframme och det är dit jag är på väg !

Just nu ligger julen framför oss och om det är någon högtid som är allra mest traditionsbunden så är det väl julen ...
Inför denna julen har jag funderat mycket ...Hur är julen , för vem är julen , och varför firar vi egentligen ..ja inte är det för att Jesus föddes allafall , inte för dem flesta ...

Varför firar jag julen och gör jag det som jag vill eller gör jag som jag tror att någon annan vill ha julen ?
Denna jul är verkligen en jul som skall bli min , tänkte jag skulle börja med att bryta mönster och traditioner och verkligen känna efter vad JAG vill !!

Vad är viktigt för mig ...är det att köpa massa paket , mat och dryck , planera och stressa inför något som är över på ett par dagar ...Nej nu är det viktigt att ha en jul i stillhet utan stress ..utan massa mat som sedan slängs ..
Det känns också viktigt att bryta mönster som varit i många år så därför klädde vi granen igår och skinkan gjordes i helgen ...jag kommer inte heller att göra massa julgodis och pepparkakor som ingen äter ..det blir mycket grönt på bordet och stilla dagar med mys i huset och i naturen ...detta är allafall vad jag planerar just nu , vi får väl se hur det blir men en sak är säkert ... Jag tänker inte göra jul för någon annans skull utan för min egen !
Hur vill Du ha din jul ?
Gör du som Du vill eller som någon annan vill ?
Hur du än planerar Din jul så ber jag dig att inte stressa och stanna upp och andas ibland ..tänd ett ljus och låt det brinna ..för DIG <3

Kommentarer:

1 Anonym:

Vi hade stressiga jular när barnen var små men nu tar vi det lugnt. Mindre av allt utom stillhet och ro. :-)

Svar: Va härligt att ni kan ha stillhet och ro nu , det är ju som sagt svårt när man har barn som vill att tomten skall komma med många paket ...<3 Önskar dig en lugn och fin jul <3
Rosenstjerna

2 <3 Sibylla Helsdotter Gagner:

<3 En del gånger behöver vi stanna upp och fundera över vad som är viktigt för mig..... varför firar jag just detta.... Det var en klok person som sa till mig så här.... För att kunna släppa traditionen så behöver jag förstå historien med traditionen... Så kloka ord... för 5-6 år sedan så hamnade jag där jag blev så trött och less på alla måsten och allt som skulle göras till Julen... så jag tog några sabbats år från julen ingenting hade jag upp ... jag firade julen som en vanlig vardag... med tankar och känslor och en massa frågor... tills jag själv kom fram till vad julen betydde för mig och jag kom fram till samma sak som du min vän..... Lugn.... stillhet.... familjen.... å bara mysa i stillhetens hav med naturens vita vidder.... Kramar min vän å ta väl hand om dig....:) <3

Svar: Åh så fint skrivet ...mysa i stillhetens hav med naturens vita vidder som dock är gröna här hos mig just nu :) ..mycket klokt att göra som du gjorde att stanna upp och känna in vad julen betyder just för dig ! Jag önskar dig en lugn och fin jul med mycket mys och stillhet <3 Många kramar tillbaka till dig <3 Tack för dina kloka ord <3
Rosenstjerna

Kommentera här: