Sinnesro ...

Idag har jag varit på sinnesromässa i kyrkan ..så fantastiskt skönt ! 
Att vara i kyrkan ger mig en skön känsla jag känner mig hemma där trots att jag inte kallar mig religiös men jag tycker om atmosfären och stillheten som finns i en kyrka och speciellt gillar jag sinnesro eller musik gudtjänster och vid Sinnesromässan så får Sinnet stilla sig och kroppen får ro då blir det således Sinnesro i kropp och själ ..
 
Jag tycker mycket om denna form av " mässa " den är så skön att vara på , inga konstigheter ...inga regler om hur man får eller inte får göra ..och den sker i tystnad för oss deltagare ! 
Man får gråta utan att någon tittar konstigt på mig ...man får sitta i sin "egen värld" men ändå vara med i gemenskapen ..ingen kräver något av mig ...jag är välkommen precis som den jag är ! 
Tycker också mycket om Sinnesro bönen , brukar använda mig av den hemma också , den är enkel men så innehållsrik i sina ord ...Det är precis så livet är när man förstår vad som är viktigt i livet och att man inte kan förändra det som man ibland vill och tror att man kan förändra .
 
Sinnesrobönen <3
 
Jag har inte varit på sinnesro mässa i denna kyrka tidigare men det var så fint där idag ...
Prästen var precis som vem som helst ...han har varit med om svårigheter i livet och kan således förstå hur andra människor känner sig när livet är tufft ! 
Han kom fram och pratade med mig innan mässan ..vet inte varför kanske för att jag var tidig eller för att jag var ny ..han berättade allafall att man kan komma på samtalsgrupp innan mässan där allt är tillåtet att prata om och vill man så kan man också få enskilda samtal om man behöver någon att prata med ...bra att veta att denna möjlighet finns ! 

Jag går på samtal sedan en tid tillbaka hos en "vanlig" psykolog och detta gjorde jag redan innan min cancerdiagnos då livet har varit tufft för mig genom åren och vissa "minnen" fortfarande är som sår i mitt inre ! 
Saknar dock att samtala i grupp så jag får väl se ...kanske ska jag gå på samtalsgruppen nästa gång ...bra att veta att den möjligheten finns allafall !
 
Tillbaka till dagens mässa ...Jag träffade Eva där , en "gammal " vän från längesedan som jag åter har börjat träffa och det är så fint att vi åter igen ses fysiskt även om vi själsligt aldrig varit i från varandra ..hon är en mycket fin vän och har alltid varit det ! och det var henns ex. svärdotter Sara som sjöng och spelade gitarr i dag och det var så vackert så berörande ...mina tårar rann utmed kinderna och jag vart otroligt berörd ..så fint så mjukt så vackert likt bomull lindade sig sången runt mitt hjärta ! 
 
Det var också en man som berättade om sin livsresa ..mycket gripande ..
Fina texter lästes också om Jesus och Maria och lite annat ....orden kändes som om de var riktade precis till mig  ! 
Det sista vi gjorde var att alla tog varandras händer i en stor ring och så läste vi Sinnesro bönen tillsammans ...så fint !
Jag tände också ett ljus och lämnade en lapp om förbön innan mässan var slut och åkte sedan hem med Sinnesro i hela mig och jag tänker ta den sinnesron med mig drömmen och vakna lika full av sinnesro och frid så som jag känner just nu ! 
 
Ett vackert kors från Siljans strand i Rättvik får representera den sinnesro jag känner just nu ! 
 
Frid och Sinnesro önskar jag er kära medvandrare ...
 
 
 
P.s Glöm inte bort att trycka på hjärtat under inlägget om du gillar mitt inlägg <3

Kommentera här: