Jag får mitt svar ...cancer eller inte ?

Jag var och gjorde mitt återbesök på en torsdag , då det kollade "knölen" med ultraljud och cellprov ...Bröstsköterskan Anna sa att jag skulle få en kallelse hem på posten om när jag skulle komma tillbaka och få mitt svar och som hon också sa ...alla får komma hit och få svaret vare sig det är positivt eller negativt och fast hela min kropp redan vet att jag har cancer så hoppas jag förstås på att det inte är så ! Det skulle allafall dröja någon vecka innan jag skulle bli kallad igen så jag känner mig ganska lugn i helgen som kommer , allt känns bara overkligt och jag tror eller jag vill tro att det dom hittat bara är en helt vanlig fettknöl ..eller så har dem kanske sett fel eller förväxlat mig med någon annan ..ja så går mina tankar , fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan ..
 
På måndag ( 28 sept. ) ringer telefonen från hemligt nummer ...någon säger - Hej det är från bröstmottagningen , vi har en tid till dig redan imorgon ...hjärtat bultar ..kl. 11. 00 , kan du komma då ? Jag svarar Ja ..va bra då är du välkommen och då får du gå in i en annan ingång alltså inte den vanliga mammografi ingången , men du ser vart du ska gå in när du kommer dit , det står en Liten skylt Bröstmottagningen ! Jag lägger på luren ..allt är stilla det är bara mitt hjärta som bultar , jag gråter inte säger bara till Lasse - jag fick en tid redan imorgon fast den sa också på tisdag , kanske är det nästa tisdag ..jag hörde nog fel det känns så snabbt det skulle ju ta minst en vecka ..jag ser på Lasse att han blir rädd ... Jag ringer och dubbelkollar , jo det var imorn jag hade tiden ..då kommer rädslan , imorn ska jag få domen !
 
Det blir en orolig natt men 10 min i elva går Lasse och jag in genom dörren i den speciella ingången och jag tänker ..jaha är det här man får gå in när man har cancer ... Upp på tredje våningen där jag får ringa på en klocka och vi blir insläppta , jag anmäler mig sedan får vi vänta i väntrummet , där ligger det informationsblad om bröstcancer och skvallertidningar ..det är bara vi i väntrummet och det är tyst så tyst ..denna tystnad som liksom tar över hela mig ..vi säger inget till varandra båda är rädda ..så rädda för svaret som skall komma ... Så är det någon som säger - Cecilia Almlöf ? ...Välkommen ..Tack ..hon hälsar på mig och Lasse och vi får komma in i ett rum ..vi är i en annan korridor nu och i detta rum finns inga sköna stolar att sitta på och inga pappersnäsdukar , det är vanligt undersökningsrum ... Det första hon säger är - Du har väl inte fyllt i någon hälsodeklaration va ? Nej svarar jag ..då kan du göra det medans vi väntar på kirurgen ..jag hinner inte tänka på reflektera över vad hon sa ...kirurgen ..jag börjar fylla i hälsodeklarationen ..namn , adress och sedan står det ..har du opererats förut !! vad händer varför säger hon inget varför ska jag fylla i detta papper NU ? Så säger hon mitt i detta ,nej nu ska jag gå och titta om Läkaren är klar för att komma och hon går ut ...då blir det sådär tyst igen , varken jag eller Lasse förstår vad som händer .
 
Det knackar på dörren och Läkaren , kirurgen Linda kommer in i släptåg med sköterskan ..hon slår sig ner på en stol mitt emot mig och säger - Hej det är jag som är Linda och nu har vi fått svar på cellprovet och du har cancer och nu ska vi hjälpa dig att bli frisk ... Tårarna kommer och kroppen börjar skaka ..vad säger hon ..bara sådär ..Jag har CANCER ..jag har CANCER ..jag förstår inte vad hon säger sen .. Jo så här är det Cecilia att nu skall vi operera dig och detta kommer gå sååå bra och du kan vara glad för tumören är så liten så det ser positivt ut för dig ! Va ..hur kan du säga att jag ska vara glad , du har precis talat om för mig att jag har Cancer !! jag förstår inte ..tårar rinner ..jag förstår inte vad hon säger till mig och nu säger hon att vi ska prata om operation , när vi ska göra den ..Jag måste bara åka hem , jag måste ut härifrån känner jag !! Jag säger - Jag kan inte ta in någon information om operation nu jag trodde jag skulle komma hit och få besked och inte prata om behandling NU jag behöver åka hem och smälta detta ! Okej säger hon , du kan få komma en annan dag och prata om detta ring din sköterska på måndag och tala om hur du känner om du vill ha den operationstid som vi har bokat till dig ! Dem har alltså redan bokat en operationstid till mig utan att ens ha talat med mig om vad jag vill och behöver ..jag känner mig så liten ..känns som dem gör övergrepp på mig som person
 
Jag måste verkligen hem nu ..hem till lugnet och få smälta detta Jag får några broschyrer och tvätt lappar som jag ska tvätta mig med innan operation !! Ingen frågar hur jag mår ..om jag behöver prata med någon , de säger bara att jag ska höra av mig via telefon när jag vet hur jag vill göra med operationen för om inte jag vill ha den tiden så finns det andra som vill ha den ... Vi går ut genom dörren och ut i friska luften både Lasse och jag är lika chockade mest över bemötandet men såklart över cancer beskedet allt känns så overkligt ..
 
Vi går till bilen och där kommer tårarna på riktigt , jag gråter så jag hulkar ..jag gråter inte tyst nu är det inte tyst längre för nu hörs min gråt nu hörs min förtvivlan ..det är bara Lasse som gråter tyst och stilla ...han vill inte visa mig ..han vill vara stark för mig men jag ser hans tårar och jag ser hans rädsla ! Kärleken är stark så stark mitt i detta kaos vet jag att jag kommer klara även denna "resa" Vi kommer klara detta tillsammans . Lasse startar bilen och vi åker hem ..hem till lugnet ...
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Så målande du beskriver det fruktansvärda du råkade ut för på sjukhuset. Kan känna skräcken och sorgen igenom skärmen. Ta hand om varandra fina ni 💜

Svar: Tack fina Du <3
Rosenstjerna

2 Åsa:

❤️❤️❤️

Svar: <3 <3 <3
Rosenstjerna

3 Anonym:

Alla kärlek till dig! 💖💖💖

Svar: Tack <3 <3 <3
Rosenstjerna

4 Anonym:

Vad hemskt Cecilia. Så känslokallt och opersonligt de bemöter människors lidande, känslor, rädsla. Oh blir upprörd när jag läser detta. Varför har världen blivit så kall.? Jag skickar healing och kärlek till dig och din fina familj 💖💖💖

Svar: Ja ibland funderar man vad medkänslan tagit vägen ...alla är sån tur är inte på detta viset men i en sådan här situation kan man tycka att det är extra viktigt hur man blir bemött ! Tack för healing och kärlek <3 Kram <3
Rosenstjerna

5 Anonym:

💖💖💖

Svar: <3 <3 <3
Rosenstjerna

6 Catrin D :

Kram ❤️❤️❤️

Svar: Tack <3 och kram tillbaks <3
Rosenstjerna

7 Marianne Pettersson:

Ta hand om dig och naturligtvis ber vi om extra kärlek och energi till ditt tillfrisknande.

Svar: Tack för det <3 <3 <3
Rosenstjerna

8 Elisabeth :

Kram, tänker på dig och din familj <3

Svar: Tack för omtanken och Kram tillbaka <3
Rosenstjerna

9 Barbro:

Så hemskt att få beskedet på det sättet!<3 <3 <3 Empati, vad är det? Så okänsliga de är, sköterskan och läkaren. Sorgligt!

Svar: Ja det var inget bra sätt att få reda på ett så pass allvarligt besked ...hade önskat empati och medkänsla ...men det är väl deras sätt att orka kanske ? ...vet inte faktisk känns bara främmande för mig ! ...
Rosenstjerna

10 Ann Johansson:

Känner inte dig men vill ändå ge dig en stor kram och jag hoppas och tror att allt kommer att gå bra. 💕

Svar: Tack <3 jag tar gärna emot den stora kramen av dig <3
Rosenstjerna

Kommentera här: